Yogastudio de Cirkel van Bhavana

Wognumstraat 126A

 2547 TS Den Haag

070 215 49 12

info@decirkelvanbhavana.nl

Privacy Statement

© 2018 by être | The Hague

YOGA 

De positieve effecten van yoga

  • een betere algehele conditie

  • krachtiger en soepeler spieren

  • minder last van stijfheid in gewrichten

  • je bewuster worden van houdingen en gewoontes

  • meer emotionele stabiliteit en vitaliteit

Yoga is een eeuwenoude bewegingsvorm die leert de geest, het gevoel en het lichaam beter in balans te brengen. In het Westen wordt yoga vooral  beoefend om te onthaasten en stress te verminderen, en op die manier gezondheid en welbevinden te verbeteren.

 

Hatha Yoga ligt aan de basis van heel veel yogavarianten. Het bestaat voor het grootste deel uit de beoefening van lichaamshoudingen (asana's) en ademhalingstechnieken (pranayama’s). Tijdens de lichaamshoudingen wordt je je bewuster van je lichaam en leer je voelen wat voor jouw lichaam goed is.

 

Dit zorgt voor een betere doorbloeding, het bevordert de soepelheid van het lichaam, je kunt je lichaamshouding verbeteren en pijn- en stijfheidsklachten kunnen verminderen. De ademhalingstechnieken kunnen je ondersteunen bij het uitvoeren van een houding, maar kunnen ook een oefening op zich zijn.

 

Door het oefenen van een ademhalings-techniek richt je de aandacht op je ademhaling, waardoor gevoelens tot rust kunnen komen. De geest wordt helderder en je krijgt meer inzicht in de wisselwerking tussen denken en voelen. Je kan fysiek meer vitaliteit gaan ervaren.

 

Bij het uitvoeren van de houdingen is het belangrijk om het lichaam geen geweld aan te doen en rekening te houden met wat jouw lichaam aankan en wat jijzelf op dat moment nodig hebt.

 

Belangrijk dus om een vorm van yoga te kiezen die bij jou past.

YOGA BIJ

DE CIRKEL VAN BHAVANA

De lessen bij de Cirkel van Bhavana hebben allemaal Hatha Yoga als basis.

Je oefent de verschillende yogahoudingen en ademhalingstechnieken. De lessen eindigen altijd met een ontspannings-oefening. Tijdens de lessen is er veel aandacht voor de leerling en het correct uitvoeren van de yogahoudingen.

Afhankelijk van je ervaring, behoefte en lichamelijke conditie kan je kiezen voor Algemene Hatha Yoga, Yoga in een Rustig Tempo (RT) of Critical Alignment Yoga (CAY).

Algemene Hatha Yoga

Je leert de basishoudingen van Hatha Yoga. Je voelt en ontwikkelt meer kracht en uithoudingsvermogen. Je krijgt meer souplesse en wordt je bewuster van je lichaamshouding en gewoontes. Hierdoor krijg je meer inzicht in én over jezelf, en kan het je mentaal en emotioneel meer energie en ruimte geven.

 

Yoga in een Rustig Tempo (RT)

Voor mensen met een verminderde conditie of veel fysieke klachten zijn er yogalessen in een rustig tempo. De nadruk in deze lessen ligt op het rustig en met aandacht uitvoeren van de oefeningen, eventueel zittend op een stoel. Ook in deze lessen wordt dieper op de (aangepaste) houdingen ingaan, zodat het doorwerkt in je dagelijks leven en het een positief effect heeft op het algemene welbevinden.

 

Critical Alignment Yoga (CAY)

Critical Alignment Yoga is een vorm van yoga die gericht is op het doorbreken van negatieve voorkeurshoudingen, gedachtepatronen en bewegingspatronen. In de loop van ons leven kunnen we die opbouwen door spanning in ons lichaam vast te zetten onder invloed van bijvoorbeeld angst of stress. Tijdens de lessen gebruiken we hulpmiddelen (o.a. rubberen strip, onderrugrolletje en houten boogje) om de lichaamshouding te verbeteren en opgebouwde spanning los te laten. Hierdoor kunnen we, zowel lichamelijk als emotioneel, meer rust, ruimte en lichtheid gaan ervaren.